Thursday, May 5, 2011

Irony

Hari ini mari bercerita tentang ironi. Apa itu ironi? Bagi aku,ironi sesuatu yg berlawanan dengan apa yang sepatutnya kita rasa patut terjadi. Kalau lihat dengan teliti,banyak perkara kat dunia ini yang ironi. 

Contoh,football club manager macam Alex Ferguson dan Arsene Wenger. Mereka ni memang 'excellent' football manager tapi latar belakang pendidikan mereka memang lansung tak ada kena mengena dengan sukan(sains sukan). Senang cerita,diaorg bukanlah pemain bola yg hebat sebelum jadi manager pun seperti kebanyakan yang kita fikir. Tengok pula pemimpin-pemimpin politik kita..Yang hebat bagi aku mcm Dr.Mahathir bukan datang daripada latar belakang sains politik. Contoh yang paling dekat dengan aku pula,kawan yg paling aku benci dulu kini jadi kawan aku yang paling baik. Sampai sekarang aku masih tidak suka akan perangai kawan aku tu,tapi ternyata dia seorang kawan yang baik. Pelik tapi benar.

Firman Allah dlm surah Al Baqarah, ” Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui.”

Sangat benar Firman Allah di atas. Daripada pengalaman aku ,janganlah mudah membenci seseorang atau sesuatu perkara dgn cepat. Ambil perkara baru secara positif dahulu. Sekarang aku tak berani membenci sesiapa. Sebab mungkin orang yang kita benci itu akan menolong kita kembali. Tapi benci dan marah adalah berbeza. Marah itu perlu agar menjadi hukuman dan renungan orang kita marah tu. Itu dah cerita lain pula. 

Dunia ini memang ironi.Tapi ini menunjukkan satu perkara - jangan sekali mudah putus asa.







1 comment: